Monday, 28 February 2011

10 Petanda Dia Jodoh Kita



Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama)Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)
Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?
Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :
1. Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.
2. Senang Bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.
3. Terima Kita Seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.
4. Sentiasa Jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.
5. Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.
6. Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?
7. Memahami Diri Kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.
8. Tampilkan Kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.
9. Kata Hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.
10. Solat Istikharah dan Tawakkal
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

Sunday, 20 February 2011

Tips Menjadikan Diri Anda Bermotivasi

Assalamualaikum....

Hari ini aq mw crta tntg kebaikan internet..hehe..erm..setiap benda tu mesti ada benda positif dan benda negatif..tapi..bgus crta pasal benda positif jak lar...sebenarnya banyak benda yg boleh kita dapat d internet nie..banyak gak aq tngk yg boleh di jadikan panduan...sebagai contoh cara2 untuk menjadi orang yg bermotivasi...nak taw caranya.......baca jak di bawah nie..kaci hbs arr..pnjang nie...huhu

Kali ini saya berkata tentang bagaimana nak menarik motivasi supaya wujud dalam diri Anda. Saya akan berkata bagaimana untuk menjadikan diri Anda bermotivasi.

Oh.. Anda dah tahu cemana nak motivasikan diri?

So, apa gunanya saya menulis tentang hal ini? Walaupun Anda dah tahu, tapi, Anda jarang buat. Tugas saya adalah untuk mengingatkan Anda dan memperingatkan dir saya juga.

Artikel kali ni agak panjang, saya tak copy dari mana-mana artikel atau dari mana-mana buku, saya akan kongsikan pengalaman saya sendiri. Lain orang lain faktor motivasinya. Jika Anda ada faktor motivasi (motivator factor) yang lain, boleh kongsikannya di ruang komen.

Dah sedia? Kita mula sekarang.

Untuk menjadikan diri Anda bermotivasi, pertama sekali,jaukan dari dari kata-kata negatif, artikel-artikel yang berunsur negatif, yang menyatakan rasa tak puas hati pada isu-isu semasa dan jauhkan dari menonton video-video negatif yang ada unsur penentangan, kemarahan dan keganasan.

Mengapa pula? Sebab bila Anda mendengar kata-kata negatif dari percakapan orang lain, membaca artikel-artikel negatif (seperti yang menyatakan ketidakpuashatian) dan Anda pula bersetuju dengan segala apa yang Anda dengar, baca atau lihat, ia akan menumbuhkan benih pemikiran negatif dalam hati Anda serta di dalam fikiran Anda.

Ia makin bercambah bila Anda tidak puas hati, geram dan marah pada situasi-situasi tersebut. Selain itu Anda pula menulis rasa tidak puas hati untuk dikongsi dengan orang lain.

Apa yang kita selalu fikir, itulah yang akan ditarik oleh minda kita, ahirnya itulah yang akan kita jadi. Law Of Attractionmenarik apa saja yang bermain di fikiran kita sama ada kita sedar atau tidak, nampak atau tidak.

Bila Anda berbuat begitu (selalu tak puas hati pada situasi-situasi tertentu, orang tertentu dan dan apa saja isu semasa), Anda berfikir tentang sesuatu yang negatif. Seterusnya, minda menarik situasi-situasi negatif datang pada Anda tanpa henti bahkan makin bertambah!

Sebab, Anda asyik berfikir pada sesuatu yang serba negatif.

Jangan suka dengar lagu yang sedih-sedih, yang putus cinta, yang ditinggalkan, yang tak puas hati atau yang merasa Tuhan tak adil. Bila Anda suka mendengar lagu-lagu yang berirama sebegitu, Anda juga akan turut menjadi sedih, tak bersemangat dan tak bermotivasi.

Apa yang Ada dengar dan apa yang ada 'feel' di dalam hati akan diserap oleh minda dan direalisasikan serta merta.

Selagi dalam minda Anda masih terbayang-bayang alunan irama lagu tersebut, lebih banyak situasi sedih akan ditarik oleh minda supaya jadi pada Anda tanpa di duga. Kesannya, Anda langsung tak jadi bermotivasi dan tak bersemangat untuk jangka masa panjang.

Jadi, latih diri Anda supaya membuang fikiran-fikiran negatif, sangkaan buruk, jauhkan diri dari membaca artikel-artikel negatif dan bayangkan Anda menahan gelombang negatif itu dari memasuki minda Anda.

Kedua, dekatkan diri dengan suasana yang gembira, yang ceria dan penuh kebahagiaan. Kalau boleh dengar lagu yang rancak, energetik dan yang membuat Anda gembira atau buat apa yang menjadi hobi Anda, passion Anda.

Cuba ingat semula wajah-wajah yang Anda sayangi, mungkin ibu bapa Anda, adik beradik Anda atau kekasih Anda. Hadirkan situasi di mana Anda pernah tertawa sekali bersama mereka.

Kemudian, bayangkan bagaimana mereka membuatkan Anda gembira, mungkin dari senyuman mereka, hilai tawa mereka, suara mereka, keayuaan wajah ataupun ungkapan kata cinta yang membuat Anda rasa bahagia.

Hadirkan ia dalam gambaran mental Anda dan biar rasa bahagia tu meresap masuk ke dalam sanubari Anda, sedalam yang mungkin, sejauh yang mungkin. Kesan daripada itu, Anda jadi sedikit 'ringan' dan ceria tanpa apa-apa tekanan, stress, susah hati, sangsi atau apa jua fikiran negatif.

Selepas itu, Anda akan jadi lebih bersemangat dalam apa jua yang Anda lakukan. Kasih sayang, cinta dan emosi bahagia adalah pencetus semangat motivasi yang paling kuat.

Jika Anda mengulangkaji pelajaran, Anda akan lebih bersemangat belajar. Jika Anda seorang pekerja, Anda jadi lebih rajin ketika bekerja. Jika Anda seorang usahawan Internet, Anda akan menjadi lebih produktif dan lebih gigih dari yang sebelumnya.

Anda lebih mudah menjadi bermotivasi dalam keadaan ceria,gembira dan tenang. Saya mudah naik semangat bila membaca artikel-artikel kejayaan orang lain, berfikir tentang pencapaian orang lain dan melihat hasil pencapaian mereka, seperti rumah besar, kereta mewah dan keluarga bahagia, kerana dengan melihat itu saya bersemangat jadinya.

Untuk membuatkan Anda mudah untuk jadi bersemangat, ikut dua langkah yang saya tulis di sini sebentar tadi, iaitu :

1. Jauhkan diri Anda dari fikiran-fikiran negatif, kalau ada, buang cepat-cepat.
2. Dekatkan diri Anda dengan fikiran-fikiran positif, sedekat yang mungkin dan kawal minda Anda untuk memikiran hanya fikiran yang positif sahaja.

Anda boleh menyatakan rasa tak puas hati, geram, sakit hati dan sebagainya tapi biar yang terkawal, jangan sampai ia yang mengawal Anda. Tapi, dari apa yang saya perhatikan pada ramai orang yang selalu tak puas hati, dia tak pernah jadi tak puas hati lalu kesan dari pada itu, hidup selalu saja bermasalah.

Saya ada seorang kawan yang asyik mengomplen pada apa saja yang didengar dan yang dilihat olehnya. Dari isu semasa, isu bola sepak, gaji yang rendah, overtime yang tak lambat dibayar, elaun yang lambat keluar, jodoh dia yang tak sampai-sampai dan kawan-kawan lain yang bergaji besar, semua dia komplen dan asyik rasa tak puas hati, bahkan mencemuh untuk menyatakan rasa tak puas hatinya.

Dah lama saya berkawan dengannya, sejak dari tahun 2000 lagi. Dia sering tak puas hati dengan apa yang kurang dan asyik memikirkan tentang kekurangan dirinya.

Bila dia nampak orang lain yang lebih ok dari dia, mulutnya mula keluar perkataan-perkataan yang tak sedap didengar, caci maki dan kata-kata nista.

Kesan daripada fikirannya yang sebegitu, hidupnya sering bermasalah dari segi kewangan dan kerjaya. Ada saja benda yang menimbulkan masalah pada dirinya.

Semua apa yang diusahakannya juga langsung tak menjadi, dari jual Insurans, buat personal loan, buat bisnes offline, buat program Adsense dan buat proposal paper untuk apply loan nak buka bisnes. Semua takde hasil ...

Dari apa yang saya analisa, pemikirannya dalam dirinya telah menjadikan dia sedemikian. Walaupun dia bermotivasi untuk bekerja, tapi jauh di dalam hati dia masih rasa tak puas hati dan terlalu geram pada situasi dirinya sendiri, dia langsung tak membuang perasaan negatif itu dan langsung tak bersyukur bahkan selalu menumpu fikiran pada benda yang dia rasa kurang.

Bila fikiran sudah menumpu pada kekurangan maka lebih banyak kekurangan yang akan timbul, bahkan berganda-ganda lagi .. sepatutnya ubah pemikiran agar minda, jiwa dan tubuh bebas dari gelombang negatif yang menghalang kemajuan diri dan kecemerlangan peribadi.

Jadi, jika Anda ada serupa sikit dengan perangai kawan saya ni, buang cepat-cepat tabiat tu, kerana tak lama lagi banyak masalah yang akan datang pada Anda. Comtohnya, hutang tak pernah habis, perbelanjaan makin naik dan pendapatan makin menyusut.

Ia semua berpunca dari fikiran kita, dari dalaman kita yang iarat magnet ni. Tips yang saya kongsikan hari ini mampu merubah diri Anda, membebaskan fikiran Anda dari segala yang negatif lalu menarik situasi-situasi positif dalam hidup Anda.

Untuk menjadikan diri Anda lebih bermotivasi, pilih untuk menjadi orang yang positif setiap masa dan jangan sesekali tukar pilihan Anda tu !........



hehe..sda hbs baca ka...pnjang kn...nie aq jmpa di...ntah..aq pn nda taw...aq copy paste jak...hehe..senang..dri pada maw fikir2 lgi...hahaha..


bha...malaz sda aq merapu panjang2 nie...hrp2 apa yg aq post nie ada lar orang yg baca...huhu


K....Wasalam...

Friday, 18 February 2011

Mengalah tidak semestinya ko kalah...

Memang mengalah seringkali bukan jalan yang diambil banyak pihak. Sesetengah orang saja yang mengambil jalan untuk mengalah. Mengalah merupakan pilihan terakhir dalam suatu keadaan atau pilihan. Kandungan mengalah di sini adalah kesabaran, ketulusan, kegembiraan dan  keikhlasan.
Mengalah tidak semestinya tindakan yang tidak bertanggung jawab. Ini adalah suatu bentuk di mana keadaan semua orang akan bergembira. Memang agak sukar untuk difahami dan dipratikkan dalam kehidupan.
Siapa yang sering melakukan hal ini : mengalah ? Biasanya adalah abang, abang mesti mengalah dengan adik..hehe. Dengan senang hati mengalah dengan keadaan yang harus diterima dengan hati ikhlas. Jika berlaku sesuatu masalah yg melibatkn 2 belah pihak.Jika tidak ada yg mengalah, akan terjadi dendam yang tidak ada penghujungnya atau di mana tidak membuat keadaan bertambah baik tapi merugikan banyak pihak. .Memang berat untuk mengambil pilihan ini, tetapi jika dilakukan dengan ikhlas, masalah akan dapat diselesaikan…Insyallah....

Thursday, 17 February 2011

Baru Belajar....huhu

Arhhhh...nda aq taw apa2 tntg blog nie...mci dlm pmblajaran lg...aisehh..mcm P&P lar pla..haha..aq hrp kwn2 aq dpt ajar srba sdikit tntg blog nie...pernah aq nampak di sekolah,setiap kejayaan brmula dari langkah yg pertama..jdi ini ada langkah pertama aku..tpi nda taw lar apa kejayaan org main blog nie..haha...ok..selamat belajar untuk aq...............Salam..............(^_^)

Aku orang baru.. (^_^)

Assalamualaikum......malas sda mw main fb..hari2 asal lepas balik skolah..fb jak..mulai hari nie..aq mw cuba benda baru,,,iaitu blog...hehe...aq nda taw apa2 tentang blog nie...org sabah kata "aq antam2 jak"..haha...nda taw apa mw cakap lagi..akhir kata..selamat datang untuk aq..(^_^)